Menu Zavřeno

Výchova dítěte a jak ho naučit co je špatně

Zdeněk Matějček ve své knize Rodiče a děti píše: „Výchova má probíhat v hedvábných rukavičkách. Jsou jemné a pevné.“ Toto skvělé přirovnání pro mě představuje naprosto univerzální pravidlo rodičovství. K dětem je potřeba se chovat jemně, ale mít pevně nastavené hranice a pravidla. Jen tak z vašich potomků vyrostou zdravě sebevědomí jedinci, kteří vědí, že existují určitá pravidla, a ta je nutné respektovat.

 

Odkládání výchovy

Čím dál častěji kolem sebe pozoruji, že rodiče odkládají jakékoliv výchovné působení na svého potomka až na dobu, kdy „bude mít rozum. Jenže, až přijde období, kdy z toho dítě bude mít rozum, bude pozdě. Ratolest si zvykne, že nic nemusí, nikdo po ní nic nechce. Naučí se, že si lze docela dobře žít naprosto podle své vůle. A pak je velice těžké pro takové dítě nastavit nové hranice. Zcela logicky se bude bránit a nebude je respektovat. Alespoň ne dobrovolně.

 

Ne a Ne a Ne

Stejně tak jsou i rodiče, kteří svá, sotva půlroční miminka zahrnují jedním zákazem za druhým. Celý den se nakonec skládá ze slovíček „Ne“ napojených jedno za druhým do souvislého 24 hodinového zákazu. Řečeno s nadsázkou, samozřejmě.

Obvykle to na dítě nemá žádný účinek. Tedy jeden ano, dítě s úsměvem na rtech zkouší, co se stane, když obligátní „ne“ nebude poslouchat. V konání ho podporuje radost, kterou v něm vyvolává vzteklá reakce rodičů. Nemůže odolat, je to nejlepší hra na světě.

A když se vám bude zdát, že tento výchovný postup nese své ovoce, a dítě po důrazném „Ne“ poslechne. Není to tím, že by si uvědomilo, co nemá dělat a proč. Poslechne ze strachu z trestu. Co se bude dít, až mu trest hrozit nebude, domyslíte jistě sami.

 

Přirozenost porozumět světu kolem sebe

Děti samy o sobě, mají touhu porozumět světu. Proto není nic lepšího, než ji ve výchově využít. A to i u těch nejmenších. Navíc jsou již od narození pravděpodobně schopny velmi dobře rozumět tomu, co jim říkáme. Ač sami nemluví, pokud jim něco chceme vysvětlit, pochopí to.  A s tím je užitečné pracovat.

 

Vysvětlujte, má to význam

Vysvětlete dítěti, co vám na jeho jednání vadí, a jaké by to mohlo mít důsledky. Máte větší šanci, že s nevhodným chováním přestane. Navíc, pokud pochopí nebezpečí, do kterého by se mohlo dostat, vyhne se mu, i když není zrovna pod dozorem.

Vysvětlením své dítě naučíte rozumět světu kolem sebe, umožníte mu zvážit důsledky jeho jednání. O co víc si odnese z pokárání: „Nechci, abys sahal na ta kamna. Jsou horká a mohl by ses ošklivě popálit.“ Než z věty: „Ne, nesahej na to, protože jsem to řekla.“ Vysvětlením lze vychovávat i malá miminka. Umožní jim to postupně se zorientovat ve světě, naučí je to domýšlet, co se může stát.

 

A pokud i nadále věříte v neotřesitelnou pozici zákazu. Vzpomeňte si na film Obecná škola, tam ředitel v podání nezapomenutelného Rudolfa Hrušínského taky zakázal žákům, aby olizovali zábradlí v mrazu.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *